Koiraosteopatia

Osteopatiaa koirille Kanta-Hämeessä sekä Pohjois-Savossa

Eläinosteopaatti Heidi Ruuskanen

Koiraosteopatia

Koirat voivat kärsiä kivuliaista venähdyksistä tai vammoista. Ne kertovat kivuistaan muuttamalla käytöstään ja toimintatapojaan sekä alentamalla suorituskykyään. Osteopaattisella hoidolla pyritään lisäämään koiran tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia. Hoidon tavoitteena on lisätä nivelten liikelaajuuksia, vähentää lihasten kireys tiloja, lisätä verenkiertoa- ja aineenvaihduntaa sekä parantaa hermoston toimintakykyä. Koiraosteopatialla voi hoitaa kaikenikäisiä- ja rotuisia koiria aktiivikoirista kotikoiriin.

Koirat ansaitsevat elää kivutonta ja onnellista elämää. Osteopaattinen hoito on lempeää, käsillä tehtävää hoitoa ja sillä voi parantaa koirasi hyvinvointia. Hoito ei keskity pelkästään kipu alueelle vaan siinä otetaan huomioon koko koiran elimistö sekä elämäntilanne.

Ota yhteyttä

Mitä koiraosteopatialla voi hoitaa?

• lihasvaivoja esim. spasmeja, jäykkyyttä, kireyksiä
  • ikääntymiseen liittyviä vaivoja esim. niveltulehduksia
  • nivelongelmia
  • ontumista
  • selkäkipuja, välilevyongelmia
  • vinoutta, selkärangan jäykkyyttä
  • niskakipuja
  • askel ongelmia esim. lyhyttä tai epävarmaa askellusta
  • lonkan alueen vaivoja esim. limapussintulehdusta
  • muuttunutta käytöstä tai kykenemättömyyttä rentoutua
  • suorituskyvyn alentuneisuutta
  • kaatumisia, liukastumisia
  • ruoansulatusongelmia
  • leikkaushoidon jälkeistä kuntoutumista esim. estetään muualle kehoon tulevia kompensatorisia tiloja

Mitä hoitokäynnillä tapahtuu?

Ensimmäisellä hoitokäynnillä osteopaatti haastattelee omistajan. Siinä käydään läpi koiran perusterveyteen liittyvät asiat sekä kysellään tarkasti vammaan tai käytösongelmaan liittyvät asiat sekä käydään yleisesti läpi koiran elämäntilanne.

Seuraavaksi osteopaatti katsoo koiran aktiiviset liikkeet kävellen ja juosten omistajan taluttaessa sitä. Sitten siirrytään manuaaliseen tutkimukseen, jossa osteopaatti tutkii passiivisesti koko koiran tuki- ja liikuntaelimistön. Tutkimuksessa arvioidaan nivelten liikkeen laajuutta ja laatua sekä lihaskuntoa. Tutkimus antaa osteopaatille paljon tietoa koiran tämän hetkisen tuki- ja liikuntaelimistön tilasta. Tämän jälkeen osteopaatti tekee päätöksen havaintojensa ja haastattelun perusteella, kuinka koiraa hoidetaan.

Hoitotekniikoina käytetään:

• nivelartikulaatio tekniikoita
  • pehmytkudos tekniikoita
  • lihas venytystekniikoita

Hoito käynnistää paranemisprosessin kehossa, joten koira saattaa olla väsynyt hoidon jälkeen. Sille tulee antaa kaksi lepopäivää, jonka jälkeen vähitellen liikuntaa voi lisätä. Osteopaatti arvioi yksilöllisesti jokaisen hoitotilanteen sekä tarvittavien hoitokertojen määrän ja tiheyden.

Koiraosteopatia:

- Hämeenlinna 70 euroa (sis.alv. 24%)

- Varkaus 75 euroa (sis.alv. 24%)

- Kuopio 79 euroa (sis.alv. 24%)

Ota yhteyttä